Abordări ale aromaterapiei în mediul de business

Sunt în lume anumite societăți umane sinonime cu succesul, eficiența și prosperitatea, iar dacă începi să investighezi, ajungi întotdeauna și la arome.

Japonia, spre exemplu, are o lungă tradiție în utilizarea aromelor, care au devenit, în timp, un instrument de management extrem de eficient.

În anul 1985, dr. Shizuo Torii a inițiat o serie de cercetări științifice  asupra efectelor pe care uleiurile esențiale le au asupra stării mentale. Măsurătorile cerebrale au reliefat faptul că, anumite arome au efect stimulant, iar altele, relaxant. Acesta a fost punctul de la care cercetarea în materia uleiurilor esențiale în Japonia s-a intensificat exponențial.

Și lucrurile nu s-au oprit aici. Japonia a implementat rezultatele cercetărilor, atât în birourile comerciale ale companiilor, cât și in cele municipale.

Shimizu Corporation, una dintre primele trei companii de construcții din Japonia are ingineri specializați în încorporarea sistemelor de difuzare a uleiurilor esențiale în noile clădiri „inteligente” pe care le construiesc. Prin aceste sisteme se difuzează uleiuri esențiale pentru creșterea eficienței și ameliorarea stresului.

Spre exemplu, prin instalațiile unei bănci comerciale construite de această companie, în zona clienților se difuzează, după un anumit algoritm, rozmarin și lavandă, iar în zona funcționarilor, lămâie și eucalipt.

Un alt exemplu este cel al companiei de parfumuri Takasago, care a demonstrat științific efectul uleiurilor esențiale asupra persoanelor care lucrează la calculator. Astfel, greșelile de neatenție s-au redus cu 20% atunci când în încăpere s-a difuzat ulei esențial de lavandă, cu 33% atunci când s-a difuzat ulei esențial de iasomie și 54% atunci când a fost difuzat ulei esențial de lămâie.

Nu doar în mediul de business nipon

Nu doar japonezii explorează efectele de stimulare ale anumitor mirosuri. La Universitatea din Cincinnati, psihologii William Dember și Joel Warm au descoperit că voluntarii americani care au inhalat mirosuri de mentă și lăcramioare în timp ce lucrau la o sarcină plictisitoare pe computer au făcut cu 25% mai puține erori decât cei care au respirat aer normal. Dacă descoperirile vor rezista în experimentele viitoare, cercetătorii cred că aromele ar putea ajuta controlorii de trafic aerian sau camionagii de lungă distanță să rămână atenți la locul de muncă.

Desigur, exista un anumit algoritm de difuzare și schimbare a aromelor, astfel încât să se mențină sensibilitatea și toleranța la un anumit miros și, mai ales, să crească randamentul și eficiența activității desfășurate.

Iar acest algoritm aromatic este, în zilele noastre, știință pură!

Surse: „The Brain in Love”  by Dr. Daniel G. Amen și studiu de caz.

Autor:
Psihologaromaterapeut Diana Dragomir